הוצאות מוכרות

הגדלת המכירות והשירותים הניתנים ללקוחות היוותה מאז ומתמיד כדרך היעילה והדומיננטית להגדלת הרווחים בעסק. אולם לצורך מקסום הרווחיות והקטנת חבות המס, הגדלת ההכנסות חייבת להתבצע במקביל עם שליטה והכרה מלאה בהוצאות רלוונטיות. בשביל שנתחיל להבין באיזה הוצאות מדובר עלינו לפנות לסעיף 17 לפקודת מס הכנסה אשר קובע, בין היתר, כי ההוצאות המוכרות יהיו כאלה אשר הוצאו לצורך ייצור ההכנסה. הגדרה כשלעצמה די כוללנית, אבל בואו ננסה להיכנס לראש ולהבין במה מדובר.

אז מה בעצם המשמעות של הוצאה מוכרת? הוצאה מוכרת היא כזאת אשר נעשתה במהלך פעילותו העסקית של יחיד או חברה, והיא מנוכה מהכנסותיו בעת חישוב המס שהוא חייב בו.

איך אני יודע אם הוצאה היא מוכרת או לא? התשובה לכך תלויה בסוג ההוצאה ואופי העסק. יש כאלו הוצאות המוכרות באופן מלא, באופן חלקי (הוצאות מעורבות*), יש הוצאות אשר לא מוכרות בכלל ויש הוצאות המוכרות לעסק ספציפי ולעסק אחר לא.

נדבר תחילה על חלק מסוגי ההוצאות הקיימות:

הוצאה שוטפת/ פירותית– הוצאה שנועדה לצורך התפעול השוטף של העסק או הוצאה לצורך שמירה על הקיים. הוצאה זו תהיה מוכרת במלואה באותה שנת מס. להלן רשימה חלקית:

  • קניית סחורה לעוסקים במסחר.
  • קנייה ועיבוד חומרי גלם למוצרים.
  • כל ההוצאות הישירות לייצור ההכנסה.
  • פרסום וקידום מכירות.
  • ביגוד – במידה וקיים עליו הדפס עם שם העסק.
  • שירותים מקצועיים.
  • אחזקה ותיקונים בעסק.
  • ספרות מקצועית.
  • נסיעות (מוניות, אוטובוסים ורכבות).
  • צורכי משרד (עטים קלסרים וכו´).
  • תשלום לקבלני משנה.
  • כנסים והשתלמויות מקצועיות.
  • נסיעות לחו"ל לצרכי עבודה.
  • שכר עבודה המשולם לעובדים (כולל הוצאות סוציאליות).
  • פיצויים המשולמים לעובדים.
  • ביטוח לאומי המשולם עבור העובדים.
  • הוצאות חשמל.
  • הוצאות דואר.
  • הוצאות טלפון.
  • שכירת רכב.
  • ארנונה.
  • הוצאות שכירות.
  • שליחויות ומשלוחים.
  • ביטוחי עסק (אחריות מקצועית, מבנה וכו')

הוצאה הונית– הוצאה לרכישת נכס שנועדה לשמש למשך מספר שנות מס, ההוצאה לא תותר בניכוי מלא באותה שנת מס אלא באופן יחסי למספר שנות "חיי הנכס". (למשל מחשבים מופחתים על פני 3 שנים, כך שבכל שנה מלאה העסק מכיר בשליש מההוצאה כהוצאה שוטפת)

הוצאה מעורבת*–  הוצאה אשר חלקה עסקית וחלקה פרטית. לגבי כל סוג הוצאה שכזו נקבעו הוראות מפורטות מהו החלק המוכר ומהו החלק הלא מוכר. בין ההוצאות המעורבות ניתן למצוא:

  • הוצאות טלפון סלולרי.
  • הוצאות אחזקה שוטפות וביטוחים של רכב כולל חניות (עצמאים).
  • הוצאות כיבודים.

הוצאה טרום עסקית– הוצאה שיצאה לצורך יצירת מקור ההכנסה ותחשב לרוב כהוצאה הונית.

הוצאה וולונטרית– הוצאה אשר אינה קשורה ליצירת הכנסה ולכן לא ניתן להכירה. קיים סייג אשר מתיר זיכוי מס בשל תרומה למוסד מוכר למס לפי סעיף 46 לפקודה. יש לוודא כי המוסד אכן מוכר לפי סעיף 46 ועל הקבלה של המוסד רשום זאת במפורש.

הוצאות לא מוכרות– סעיף 32 לפקודה משלים את סעיף 17 ומפרט סוגים של הוצאות שאינן מותרות בניכוי, ובהן הוצאות שאינן הוצאות כרוכות ושלובות בתהליך הפקת ההכנסה, לרבות הוצאות הבית, הוצאות פרטיות, הוצאות שהוצאו לשם הגעה למקום ההשתכרות ולשם חזרה ממנו, והוצאות שהוצאו לשם טיפול בילד או השגחה עליו או לשם טיפול באדם אחר או השגחה עליו. בנוסף גם הוצאות על קנסות ודוחות (כעונש על הפרת כלל או חוק מסוים) או אפילו ארוחות עסקיות (למעט הוצאות אירוח של אורחים מחו"ל) לא יוכרו.

הוצאות מוכרות למע"מ–  מדובר רק על עוסקים מורשים וחברות, שכן על מנת לנכות מע"מ יש צורך קודם כל לגבות מע"מ. ולכן במידה ואתם עוסקים פטורים או עמותות לא תוכלו לקזז את המע"מ, אך הוא יכנס לחישוב ההוצאות במס הכנסה. גם למשל הוצאות שהות בחו"ל, מכיוון שלא נגבה מכם מע"מ על ההוצאות, לא תוכלו להתקזז עליהן, גם אם בעסק שלכם אתם משלמים ומתקזזים על המע"מ.

רוב ההוצאות המוכרות בצורה מלאה במס הכנסה, יוכרו גם במע"מ ויאפשרו קיזוז של 100% מסכום המע"מ אותו אתם גובים על המוצרים ו/או השירותים שאתם מספקים. זאת הסיבה שעסקים אלו מסתכלים על  עלות המוצר או השירות שמוכר כהוצאה, כמחיר ללא מע"מ .

כמו במס הכנסה, גם במע"מ יש הוצאות מעורבות. החישוב שלהן מעט שונה ונעשה ע"י שתי מדרגות:

  • קיזוז של 66% מגובה המע"מ בהוצאות מעורבות שהן ברובן בשימוש עסקי.
  • קיזוז של 25% מגובה המע"מ בהוצאות מעורבות שהן ברובן בשימוש פרטי.

ישנם מקרים בודדים שבהן ההוצאה המוכרת במס הכנסה לא תהיה מוכרת במע"מ (למשל, תשלום על מתנות ללקוחות ועובדים).

* * *

לסיכום, ראינו  שההוצאות המוכרות במלואן הן לא רק הוצאות המקושרות באופן חד משמעי לפעילות העסקית ויצירת ההכנסה בעסק, אלא גם הוצאות שלא מעורבות בהליך השירות או המוצר שאתם מספקים אבל תומכות ביצירת ההכנסה בעסק (למשל הוצאות על אתר אינטרנט, קורסים וספרות מקצועית, ייעוץ עסקי וכו'). בעוד שעבור עסקים מסוימים הוצאה מסוימת היא הכרחית לייצור ההכנסה אצל אחרים יכולה היא להיות בכלל לא רלוונטית.

עדיין, ניתן לומר שבפועל רוב סוגי ההוצאות שתוציאו בעסק יוכרו באופן מלא, ובשל כך ישנה חשיבות גדולה מאוד לשמירת אסמכתאות לצורך החלת מקסימום הוצאות רלוונטיות כהוצאות מוכרות אשר בסופו של דבר יחסכו לכם לא מעט תשלומי מס מיותרים (וישאיר לכם יותר כסף זמין בעסק) לכן חשוב מאוד להתייעץ עם רואה חשבון בקיא בתחום.

מאת

בן הרשקוביץ, רו"ח MBT

א.א. הרשקוביץ ושות' רואי חשבון                                 

                        מאמר זה נועד למסירת מידע בלבד ואין לראות בו חוות דעת או ייעוץ מקצועי

 

Share:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב pinterest
Pinterest
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

פוסטים ומאמרים קשורים

להתחיל עסק | פרק חמישי – תמחור

תכנית תמחור נכונה המתוכננת בקפידה לא רק תבטיח את רווחיות העסק, דבר אשר הינו חיוני להישרדות, אלא גם תעזור לכם למצות את ההזדמנויות העסקיות, במקום שעבוד של שנים בלי באמת להגיע לאף מקום. המחירים שתקבעו יכולים להביא איתם תגמולים גבוהים ביותר, אך הם גם יכולים להביא למפלתכם. תמחור למטרת רווח בכדי לפתח תכנית תמחור לעסק

להתחיל עסק | פרק רביעי – קידום מכירות ויצירת ערך

מציאת כמות מספקת של לקוחות שאיתם אפשר לעבוד היא כמובן חלק חיוני מתהליך פתיחת העסק בצורה הנכונה. חשוב מאוד גם לספק את השירות הטוב ביותר שאתם יכולים על מנת להבטיח חזרה של לקוחות. חיפוש אחר לקוחות חדשים בכל פעם שנגמרת העבודה יקשה עליכם לבנות את העסק ולנהל אותו בצורה יעילה. ישנם מגוון רחב של אפשרויות

להתחיל עסק | פרק שלישי – ללמוד את השוק

אם תדעו מה גורם למישהו לרצות להשתמש דווקא בשירות או במוצר שלכם, יהיה לכם קל יותר להשתמש בכך כדי לבנות בסיס לקוחות חזק ולעמוד בפני הכוחות המשתנים של השוק. זה יאפשר לכם לנצל הזדמנויות ולהיות בעמדה חזקה, כך שבמקרה בו תצטרכו לשנות את השירות שאתם מציעים, את הטובין שאתה מספקים, את המחירים שאתם גובים, או

להתחיל עסק | פרק שני – תכנון מראש

הכנה ותחזוקה שוטפת של תכנית המפרטת כיצד העסק שלכם יפעל הם צעדים כדאיים ביותר לטובת הצלחת העסק. לא משנה באיזה שלב אתם נמצאים, אם התוכנית העסקית שלכם עדיין שוכנת אצלכם בראש, או שכבר התחלתם להעביר אותה לכתב. אפילו לא מדובר רק בתשובה לשאלת מיליון הדולר של "האם העסק שלכם הולך להיות ריווחי או לא", אלא

להתחיל עסק | פרק ראשון – מבוא

אם חשבתם לפתוח עסק, ולא משנה איזה סיבות הביאו אתכם לכך, כדאי לכם קודם כל להעריך את היתרונות והחסרונות של הרעיון שלכם. בשביל לעזור לכם להבין יצרנו עבורכם סדרת מאמרים מקיפה בת 13 פרקים במטרה להציע כלים פרקטיים תוך כיסוי רוב הנושאים המשמעותיים לעסקים חדשים ולכאלה שהוקמו לאחרונה, וכך לספק מידע על מנת שהעסק שלכם

גלילה למעלה Call Now Buttonצלצלו אלינו דילוג לתוכן