הכנה ותחזוקה שוטפת של תכנית המפרטת כיצד העסק שלכם יפעל הם צעדים כדאיים ביותר לטובת הצלחת העסק. לא משנה באיזה שלב אתם נמצאים, אם התוכנית העסקית שלכם עדיין שוכנת אצלכם בראש, או שכבר התחלתם להעביר אותה לכתב. אפילו לא מדובר רק בתשובה לשאלת מיליון הדולר של "האם העסק שלכם הולך להיות ריווחי או לא", אלא בראש ובראשונה לקבלת מושג ברור ומוחשי יותר של לאן פני העסק שלכם מועדות וכיצד יש לעשות זאת. בראייה רחבה, ניתן להסתכל התוכנית העסקית כעל 'מסמך עבודה' אשר יספק לכם תמונה ברורה על איפה אתם רוצים להיות בעתיד, ויעזור לכם לנטר את ההתקדמות לכיוון השגת המטרות שהוגדרו.
סביר להניח שתתלבטו במה כדאי לטפל קודם וכנראה תשנו את דעתכם הראשונה לגבי הנושאים, הכוונות, הרעיונות והפעולות הראשוניות שתצטרכו לבצע כאשר תתמודדו בהדרגה עם המחשבות שלכם ולמעשה תתחילו להפוך אותן למעשים. מיקוד והעברה של כל אלו על הכתב יעזרו לכם לארגן את הרעיונות שלכם בצורה הגיונית בכדי להבטיח שלעסק יהיה את הבסיס הנכון.
הדבר החשוב ביותר לזכור הוא שהתוכנית שאתם מכינים צריכה להתאים לכם באופן אישי. כנקודת התחלה, היא תראה לכם האם העסק שלכם הוא מעשי. לאחר מכן, תוכלו להשתמש בה כאמת מידה מולה תמדדו את ההתקדמות של העסק. אם נראה שהדברים לא מתקדמים כמו שתכננתם, תוכלו לראות מדוע אין התקדמות ואף לשים את עצמכם בעמדה בה תוכלו לעשות עם זה משהו.
מטרות
אחד מהצעדים החשובים ביותר בעסק הינו הצבת מטרות. אם אתם יכולים לכתוב בבירור את מה שאתם רוצה להשיג מהעסק שלכם, אז יש לכם משהו שתוכלו לשאוף אליו. למעשה, אחוז גדול של עסקים שנכשלים, לא מגיעים להצלחה כתוצאה ישירה של תכנון לקוי, בעיקר בשנתיים או שלוש שנים הראשונות של העסק. תכנון מראש של 12 החודשים הראשונים הינו חיוני, ואם אתם יכולים לקחת תקופה ארוכה יותר, תמצאו שזה קל יותר לתכנן את הדרך לעבר השגת המטרות שהצבתם לעצמכם.
השלכות
כמובן, לכל החלטות יש השלכות וההחלטות שאתם מקבלים לגבי היבט אחד של העסק שלכם, קרוב לוודאי שישפיעו גם על היבטים אחרים, לכן חשוב לחשוב בזהירות על כל שלב מכיוון שהוא ישפיע על ההצלחה הכוללת שלכם. תוכנית עסקית תעזור לכם לראות את ה"מעגל" הזה בפעולה. על ידי הבנת ההשפעה המכרעת שיש לקבלת ההחלטות העסקיות שלכם, תהיו בעמדה חזקה לשליטה על העסק שלכם. הכנת התוכנית העסקית שלכם, לדוגמא:
- תאפשר לכם להציג את המטרות העסקיות והאישיות שלכם.
- תיתן לכם הבנה ברורה של העלויות ותאפשר לכם להציב מחירים מתאימים.
- תאפשר לכם להעריך את הרווח העתידי שלכם, בהתבסס על תחזית מכירות.
- תיתן לכם הבנה טובה יותר של הלקוחות שלכם, ותאפשר לכם להציג את קידום המכירות שלכם במידה הנכונה, כך שתדעו איזה דברים להגיד וכיצד להגיד אותם, בשביל לראות תוצאות.
לדעת מה ולמה
אם תדעו מה משיג לכם את התוצאות ומדוע, תהיו מסוגלים לפתח את העסק שלכם בביטחון.
מספר עסקים התחילו בהצלחה אבל מעולם לא הבינו מדוע הם הצליחו. באותה מידה, כאשר דברים לא מצליחים, זה יכול לבוא כהלם. על ידי שימוש בתוכנית שלכם באופן קבוע כמסמך עבודה, תוכלו להבטיח שכל ההחלטות שתקבלו הם תוצאה של הבנה ברורה של העסק שלכם והשוק בו אתם פועלים.
מכיוון שהשוק לא נשאר יציב, יהיה עליכם לעדכן באופן קבוע אלמנטים מהתוכנית, כמו הזדמנויות או איומים מפעולות המתחרים. אם אתם לא מצליחים להגיע לכמות המכירות או הרווח שאתם מצפים לו, התוכנית תעזור לכם לזהות מדוע ותראה לכם כיצד ניתן לתקן את המצב, בתקווה שזה כבר לא יהיה מאוחר מידי.
* * *
לסיכום, תחשבו קדימה, תכננו כיצד העסק שלכם הולך להיראות בשנה הראשונה שלו ואיפה אתם רוצים שהוא יהיה בעוד 3 שנים מהיום, תחזרו לתוכנית שלכם באופן קבוע ותהיו מוכנים לשינוי. תוודאו שהתוכנית שלכם מתאימה לכם ולעסק שלכם. אם אתם מרגישים איתה נוח, יהיה לכם קל יותר להסביר את המטרות והשאיפות שלכם לאחרים, כמו לעובדים או ללקוחות שלכם.
אנשי מקצוע יכולים לעזור לכם להכין תכנית עסקית עבור העסק שלכם. במטרה שתזהו את ההזדמנויות והאיומים שיעמדו בדרכם. אם עוד לא התחלתם, אתם מוזמנים לפנות אלינו לפני שאתם מתחילים. אם העסק שלכם כבר רץ, אתם מוזמנים לשתף אותנו בתכנית העסקית שלכם ונבדוק את ההתקדמות שלכם.
בשבוע הבא נפרסם את החלק השלישי במדריך – למד את השוק.
מאת
בן הרשקוביץ, רו"ח MBT